Waar moet ik op letten bij greenscreen fotografie?
Greenscreen fotografie is een effectieve én leuke fotomarketing tool. De techniek maakt het mogelijk om de voor,- en achtergrond van een foto direct te bewerken. Zet een bezoeker voor het groene doek, maak een foto en kies je thema. Je bezoeker kan de hoofdrol spelen in een bekend toneelstuk, als eerste mens de planeet Mars bezoeken of als coureur in de nieuwste Formule 1 wagen. Waar moet je op letten bij greenscreen fotografie?
Greenscreen fotografie, chroma-key, of bluescreen fotografie zijn verschillende namen voor dezelfde techniek. Zoveel namen, zoveel aanbieders. In dit stuk nemen we de verschillen door die belangrijk zijn voor het kiezen van een aanbieder.
Greenscreen fotografie
Bluescreen fotomarketing
Chroma-key fotografie
Greenscreen photobooth
Bluescreen fotografie
Greenscreen fotostudio
Fotofun fotomarketing
Thema fotoprint
Techniek
In de televisie,- en filmwereld wordt er al lang gebruik gemaakt van de chroma-key techniek. Door een opname te maken voor een groene of blauwe achtergrond, kan eenvoudig de achtergrond vervangen worden. Hierdoor kun je alle opnames in een studio maken, zonder dat je op een locatie aanwezig hoeft te zijn.
Hoe werkt het?
Eenvoudig gesteld filtert de software een bepaalde kleur, bijvoorbeeld groen. Het groen wordt omgezet in een transparante laag waardoor je alles overhoudt wat niet groen is. De kleur groen of blauw wordt vaak gebruikt omdat deze kleuren weinig voorkomen in de menselijke huid, anders zou deze ook transparant worden.
Het is van belang dat de achtergrondkleur egaal uitgelicht is. Wanneer er veel schaduw is dan zal dat bijvoorbeeld door de software niet meer als groen herkend worden maar eerder zwart.
Kracht van de herinnering
Van bijzondere momenten wil je een aandenken hebben. Dit helpt om een bepaalde herinnering terug te halen en opnieuw te beleven. Een foto legt slechts één moment vast maar je geheugen zorgt voor de rest. Fotomarketing is een marketingmiddel waarmee je het moment vastlegt maar het is niet een doel op zichzelf. Wanneer de herinnering geen waarde heeft zal je daar ook geen aandenken van willen hebben.
Waarde van de foto
Een gezin die met opa en oma in de dierentuin op de foto gaat zal deze foto kopen. Het is een uniek moment om nooit te vergeten. Een dierentuin speelt hier handig op in door het fotomoment en de afdruk aan te bieden. Het kost de bezoeker weinig moeite en voor de dierentuin is het een mooie manier om wat extra’s te verdienen. Daarnaast staat het logo van de dierentuin op de foto waardoor de bezoeker betaalt voor de marketing van de dierentuin.
Wanneer je bezoekers van een winkelcentrum op de foto zet is het een ander verhaal. Al bied je de foto gratis aan zal het lastig zijn om de bezoekers over te halen. De bezoeker verwacht de gratis foto niet en het komt ook niet overeen met het doel, winkelen.
Beleving versterkt
Fotomarketing kan de herinnering versterken wanneer de beleving positief is. Bij iedere fotomarketing actie zijn er een aantal momenten waar je onderscheidend kunt zijn in deze beleving.
Je kunt een briljante fotomarketing actie opgezet hebben maar als de bezoeker niet weet wat er mogelijk is, dan is het zonde van de moeite. Zichtbaarheid kun je creëren door banners, promotors maar ook door communicatie voorafgaand aan het event. Zorg dat je bezoeker weet waarom, waar en hoe je op de foto kunt.
Er zijn oneindig veel manieren om een foto te maken maar uiteindelijk is het belangrijk dat de bezoeker een relevant en leuk aandenken krijgt. Het is belangrijk dat het middel aansluit bij het event en de doelgroep die aanwezig is. Met een fotohokje kan je op één punt foto’s maken alleen mis je daarmee bezoekers die niet langs komen. Het kan een afweging zijn om dan een mobiele oplossing toe te passen, bijvoorbeeld een polaroid fotograaf. Het middel is ondergeschikt aan het doel waardoor niet één oplossing gebruikt kan worden.
Geef je de bezoeker een afdruk van de foto of bied je alleen het digitale exemplaar? Feit is dat een tastbare foto gemakkelijk online te delen is en (bijna) niemand een digitale foto zelf zal afdrukken. Een afdruk van de foto kan ingelijst worden of komt op een prikbord te hangen. Hoe meer waarde de bezoeker aan de herinnering hecht hoe prominenter de plek waar de foto bewaard wordt. Ook voor een digitale foto is de waarde van de herinnering bepalend voor de verspreiding. Een bezoeker is immers trots op dat moment en wil graag dat veel vrienden dit op social media kunnen zien. Bedenk wat praktisch is voor een bezoeker. Soms is het verstandig om de foto alleen per email of telefoon te versturen.
Hoe kan de bezoeker het aandenken delen met de wereld? Niet iedere bezoeker zal de foto online willen delen. De vraag is of je als marketeer de keuze voor de bezoeker moet maken. Een foto die vrijwillig gedeeld wordt zal meer waarde hebben dan een geforceerde like-en-win actie. Dit wil niet zeggen dat je geen suggesties kunt doen. Wanneer je de bezoeker een reden geeft zal dit ook vaak gebeuren. Een boodschap waar de bezoeker achter kan staan zal als inspiratie dienen “Deel deze foto met je vrienden om ons te helpen in de strijd tegen …”.
Waarde van de foto
Een gezin die met opa en oma in de dierentuin op de foto gaat zal deze foto kopen. Het is een uniek moment om nooit te vergeten. Een dierentuin speelt hier handig op in door het fotomoment en de afdruk aan te bieden. Het kost de bezoeker weinig moeite en voor de dierentuin is het een mooie manier om wat extra’s te verdienen. Daarnaast staat het logo van de dierentuin op de foto waardoor de bezoeker betaalt voor de marketing van de dierentuin.
Wanneer je bezoekers van een winkelcentrum op de foto zet is het een ander verhaal. Al bied je de foto gratis aan zal het lastig zijn om de bezoekers over te halen. De bezoeker verwacht de gratis foto niet en het komt ook niet overeen met het doel, winkelen.