Op zoek naar personeelsbinding? Denk eens aan Memorymarketing
Driebergen-Rijsenburg, december 2022 – Hoe bind je werknemers aan je bedrijf? Met de huidige personeelstekorten ligt de focus op werving en behoud: talent aantrekken, werknemers tevreden houden en ze aan je bedrijf binden. Maar hoe doe je dat? Niek Akersloot en Sander Sinnighe Damsté, eigenaren van Keepsake Memorymarketing: “Dé oplossing hebben we niet, maar met onze Memorymarketingtools bieden we bedrijven wel de juiste ondersteuning bij de personeelsbinding.”
Beleven & herbeleven
Loonsverhogingen, automatisering, meer zzp’ers… De oplossingen die we in het nieuws voorbij horen komen, lijken vooral gericht op ‘het werk gedaan krijgen’. Binnen de eventbranche kijken we echter met een ander oog naar het behalen van commerciële doelen, namelijk vanuit de kracht van de fysieke ervaring. Iets waar Memorymarketing ook voor staat: beleven en herbeleven. Bij Keepsake doen ze dat met full-service Photobooths, InstantPrints en complete Foto-settings. Sinnighe Damsté: “Zet collega’s eens met elkaar op de foto met Memorymarketing. Een foto klinkt misschien simpel, maar met de juiste aanpak is het een enorm krachtige tool voor personeelsbinding.”
Werving: geef een unieke reminder
HR & Recruitment kan enorm baat hebben bij de personeelswerving: hoe val je op tussen alle andere bedrijven? Hoe zorg je ervoor dat aanstormend talent zich bij jou wil aansluiten? En vooral: welke herinnering laat je bij potentiële kandidaten achter? Voor een grote kinderopvang werkt Keepsake bijvoorbeeld vaak met een Greenscreensetting op talentbeurzen. Zo stapt talent letterlijk even in de wereld van ‘werken bij’ en gaan ze met een persoonlijke reminder naar huis.
Behoud: maak samen herinneringen
Je wilt dat werknemers zich betrokken voelen en je wilt ze voor de lange termijn behouden. Met fotomarketing bedank je ze op een creatieve manier en creëer je teambuilding doordat collega’s met elkaar op de foto gaan. Zo maak je samen blijvende herinneringen. Voor het personeelsfeest van een stichting fotografeerde de Keepsake InstantPrint-fotograaf bijvoorbeeld alle werknemers op de dansvloer. Zo’n spontaan fotomoment met collega’s zorgt voor personeelsbinding tijdens het feest en voor algehele relatieversterking.
Zo krijg je werknemers naar kantoor
Nu thuiswerken geen noodzaak meer is, wordt er weer vaak gevraagd naar een stimulans om personeel juist met plezier naar kantoor te laten komen. Kantoor moet weer aantrekkelijk worden om de verbinding met het personeel te versterken. Wat dacht je van een complete foto-setting waar werknemers mogen plaatsnemen voor een momentje in de spotlights? Zo creëer je een stukje vermaak op kantoor wat niemand wil missen. En iedereen kijkt er met een lach op terug als die foto eenmaal thuis op de koelkast hangt. Zo plaatste Keepsake een griezelige Halloweensetting met achtergronddoek en props bij een grote international, maar ook vijf dagen lang een Photobooth met kerstdecor op het hoofdkantoor van een bekende webwinkel.
De juiste tool & branding voor personeelsbinding
Sinninghe Damsté: “Onze techniek biedt voor alle bedrijven, locaties & budgetten een passende oplossing. We trainen onze medewerkers en we denken mee over de bedrijfspositionering. Wij hebben onze Photobooths bijvoorbeeld zo gebouwd dat niet alleen de fotoprint geheel branded is, maar ook de Photobooth zelf kan een gehele rebranding krijgen zodat de look & feel naadloos aansluit op de huisstijl van het bedrijf. Je merkt dat werknemers of aanstormende talenten dan onder de indruk zijn van hoe sterk het bedrijf zichzelf neerzet qua branding. Dat geeft al snel een trots gevoel van ‘hier hoor ik ook bij’. En juist die verbinding kan nu net het verschil maken voor de aantrekkelijkheid van het ene bedrijf met het andere.”
Zo pas je Memorymarketing toe
Wil je ook Memorymarketing binnen jouw bedrijf toepassen voor de personeelsbinding? Akersloot: “Probeer de balans te vinden tussen realiseerbaar en creatief: zorg voor een stukje amusement, creëer een foto-moment met dat stukje verbinding en voorzie je foto van branding. En verlaag de drempel, mensen vinden een foto achteraf altijd leuk, maar dat momentje in de spotlights kan spannend zijn. Ons personeel is daarom getraind om iedereen met een lach op de foto te krijgen.” Sinnighe Damsté: “En denk in verrassingen: deze feestdagen hebben we bijvoorbeeld speciale Photobooths in de vorm van kerstcadeaus, onze ‘Print je eigen kerstkaart’-Photobooth met jouw foto erop en onze Greenscreensetting met overlay van de Kerstman of directeur. Zo kan iedereen met die ene speciale persoon op de foto. Genoeg ideeën voor personeelsbinding om het jaar samen in verbinding af te sluiten – of te starten!”