Waar moet ik op letten bij een photobooth?
Een photobooth is een effectief middel om een persoonlijk aandenken te maken. De foto is direct klaar in de stijl die je vooraf bepaalt hebt. Eenvoudig en leuk voor de bezoeker, een groot online aanbod om uit te kiezen en een budgettair aantrekkelijke keuze. Wat zijn de verschillen tussen de aanbieders van photobooths?
De basis is vrijwel bij iedere aanbieder hetzelfde; je huurt een photobooth waar bezoekers een foto kunnen maken. De ombouw van de photobooth varieert in vorm, kleur en materiaal maar er zit vrijwel altijd een camera (of webcam) in en een computer. In dit stuk nemen we je mee in de andere onderdelen die belangrijk zijn in het kiezen van een aanbieder.
Welke kosten zijn bepalend voor de prijs?
Full service of alleen techniek?
Wil je een digitale foto, print of beide?
Photobooth, fotobox, fotohokje, fotozuil?
Welke kosten zijn bepalend voor de prijs
Wanneer je online zoekt op een photobooth dan is het verschil in aanbod groot. Voor € 200,- vind je al een goedkope aanbieder waarbij alle afdrukken inbegrepen zijn. Om een vergelijk te maken is het goed om eerst inzicht te geven in de kwaliteitskeuzes bij een photobooth.
- welke materialen worden gebruikt?
- hoe is de software ingesteld?
- met of zonder begeleiding in het project en op locatie
Materialen
Een photobooth zonder een fatsoenlijke flitser zal minder mooie foto’s maken, de resolutie van een webcam is lager dan een spiegelreflex en de ene printer heeft ruim een minuut nodig om af te drukken waar de ander het doet in 20 seconden. Dit is een kleine opsomming van verschillen die grote gevolgen hebben voor de uitvoer maar weinig aandacht krijgen in het verkoopproces. Wanneer kwaliteit en snelheid niet belangrijk zijn en je bereid bent om zelf het nodige werk te doen dan is het verstandig om de goedkoopste online aanbieder te kiezen. Let op de producten die inbegrepen zijn en wat niet, er zijn aanbieders die met een nacalculatie werken en dan kan de prijs uiteindelijk nog fors oplopen.
Software
Over het algemeen wordt dezelfde software gebruikt. Er zijn partijen die benoemen dat ze eigen software schrijven maar dat is vaak een variatie op bestaande software in hun eigen jasje. In de software kun je de snelheid bepalen van de fotografie, print, de mogelijkheden van GIF, boomerang, e-mail, opt-in, vragenlijsten, designmogelijkheden en meer. Instellingen hebben dus een grote rol bij het product wat je afneemt. Onbeperkt afdrukken klinkt mooi maar de vraag zou vooral moeten zijn hoeveel afdrukken er mogelijk zijn. Je kunt de software zo instellen dat het niet mogelijk is om meer dan x afdrukken per uur te maken. Hiermee heeft een aanbieder zelf in de hand hoeveel er maximaal afgedrukt wordt. Sommige booths printen fotostrips, dit is een enkele foto die doormidden gesneden wordt, waardoor je direct een dubbele afdruk hebt. Zeker leuk, maar nog steeds 1 afdruk (hoewel dit vaak als 2 gecommuniceerd wordt).
Begeleiding
Het grootste prijsverschil zal zitten in de begeleiding en uitvoer. Bij goedkopere aanbieders zal je zelf de booth instellen, het design maken en de booth ophalen en terugbrengen (of per post versturen). Daarbij is het aan te raden om goed naar de voorwaarden te kijken omdat je vaak zelf verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor de booth. Wanneer je kiest voor full service dan wordt het werk uit handen genomen en zal de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid bij de aanbieder liggen.
Ook bij de uitvoer is het een groot verschil of er iemand ter begeleiding bij de booth is of niet. Een ervaren begeleider zal zorgen dat een booth goed ingesteld is qua licht, compositie en zichtbaarheid. Dit zorgt voor een soepele uitvoer en een kwalitatief resultaat. Daarbij blijft een photobooth techniek; een getrainde medewerker kan eventuele problemen snel oplossen. Wanneer je een booth zelf instelt dan zal je het waarschijnlijk voor de eerste keer doen op basis van een bijgeleverde handleiding.
Door de begeleider ook als promotiemedewerker in te zetten zal je meer resultaat behalen. Bij een bruiloft maakt dit minder verschil maar op beurzen en activaties zorgt dit vaak voor een dubbel aantal foto’s. Een promotiemedewerker kan actief op de mensen af stappen en uitleg geven over de actie, dit geeft vertrouwen voor de bezoeker.
Photobooth, fotobox, fotohokje, fotozuil?
Iedere aanbieder heeft een eigen naam en ook een ander uiterlijk van de photobooth. Het uiterlijk is vaak een kwestie van smaak maar heeft vaak ook praktische consequenties. In sommige gevallen wil je een booth voorzien van communicatie om op die manier meer op te vallen. Dan is het gemakkelijk wanneer de booth daar ook de mogelijkheid voor biedt.
Fotohokje of fotozuil
Het verschil is eenvoudig, een fotohokje is een fotozuil met een ombouw. Een fotozuil is een ombouw voor de computer met touchscreen, camera en eventueel fotoprinter. Degene die in een fotohokje op de foto gaat heeft een stukje privacy om de foto te maken. Vaak is het hokje afgesloten met een gordijn zodat het eenvoudig toegankelijk is. Hierin zijn de varieties eindeloos, de techniek kun je inbouwen in busjes, podium wagens, beursstands en ga zo maar door.
Digitaal of print
Geef je een bezoeker een fotoprint of een digitaal bestaand of beide? De doelstelling van een actie is bepalend, wat wil je bereiken? Wanneer je zoveel mogelijk afdrukken met jouw merk en communicatie wil uitdelen dan kan het verstandig zijn om de digitale foto achterwege te laten. Het invoeren van een e-mail adres of communicate over een website zal namelijk extra tijd in beslag nemen waardoor je minder afdrukken maakt.
Een GIF of boomerang is leuke digitale content maar over het algemeen vindt een bezoeker het lastig om on the spot iets leuks te bedenken. Wij raden daarom aan om vooraf een aantal suggesties te bedenken, zodat de wat minder creatieve bezoeker een voorbeeld heeft om na te doen.
Aanvullende mogelijkheden
De opties voor een photobooth zijn oneindig en anders per aanbieder. Wij hebben een selectie gemaak van gangbare mogelijkheden.
Sfeer
Een aantrekkelijke sfeer zorgt ervoor dat bezoekers jouw photobooth weten te vinden, het leuk vinden om op de foto te gaan en wellicht ook de foto online delen. Decorstukken, een backwall, ballonnen, een podium, foto attributen, verlichting en muziek hebben hier allemaal invloed op.
Fotostrip, ansichtkaart, square, sticker of textiel
De gemaakte foto kun je overal op afdrukken. Ook hierbij is het belangrijk om vooraf te bepalen wat je met de actie wil bereiken. Een snelle fotoprinter zorgt ervoor dat je bezoeker binnen een minuut een afdruk heeft maar soms heeft het ook waarde om de foto op textiel af te drukken en dus wat meer tijd te nemen. Voor de vergelijking hebben we de gemiddelde tijd weergegeven per optie;
- 30 seconden voor het maken van een foto
- 30 seconden voor het invoeren van een e-mail adres
- 20 seconden voor het afdrukken van een fotostrip, ansichtkaart, square of sticker
- 180 seconden voor het afdrukken van A4 textielprint
- 180 seconden voor uitknippen textielprint
- 120 seconden voor transferpers textiel
Onze cases met photobooths
- Photobooth branding – Kumpany x HBO Game of Thrones House of the DragonSander2023-01-03T10:48:52+00:00